Hvad er DLSS-3?

DLSS-3, eller Deep Learning Super Sampling 3, er en avanceret teknologi udviklet af NVIDIA. Den er designet til at forbedre grafisk ydeevne i computerspil ved at bruge kunstig intelligens (AI) til at skabe højere opløsninger og bedre billedkvalitet, uden at gå på kompromis med spillets ydeevne. DLSS-3 introducerede nye funktioner som “Frame Generation,” der tilføjer ekstra billeder mellem eksisterende frames, hvilket gør gameplayet mere flydende.

Hvad er Frame Generation?

Frame Generation er en central funktion i DLSS-3, der er udviklet for at gøre spiloplevelsen mere flydende ved at øge antallet af billeder pr. sekund (FPS) uden at belaste systemets hardware yderligere. Frame Generation fungerer ved at bruge kunstig intelligens til at skabe nye billeder (frames), der placeres mellem de eksisterende, som bliver renderet af grafikkortet. I praksis betyder det, at spillet kører ved en højere opfattet billedhastighed, selvom grafikkortet kun behøver at renderere færre faktiske billeder. Teknologien analyserer data fra de foregående billeder og forudser bevægelsen og detaljerne i det næste billede. Det gør, at den kan generere kunstige frames, som hjælper med at udjævne bevægelser, reducere hakken og give en mere responsiv følelse, især i hurtige og grafisk intensive spil. Denne funktion er unik for DLSS-3 og gør, at selv hardware, der ikke har den rå ydeevne til at håndtere de højeste indstillinger, stadig kan levere en meget flydende spiloplevelse. Frame Generation kræver dog kompatible grafikkort fra NVIDIAs RTX 40-serie for at fungere.

Hvordan fungerer DLSS-3?

DLSS-3 fungerer ved hjælp af maskinlæring og AI-algoritmer til at analysere spillets billeddata i realtid. Teknologien bruger information fra tidligere billeder og AI-modeller, der er trænet af NVIDIA, til at skabe nye billeder med forbedret opløsning. Det betyder, at selvom spillet kører ved en lavere opløsning, kan DLSS-3 opgradere kvaliteten til en højere opløsning. En af de nye funktioner, Frame Generation, tilføjer kunstigt genererede billeder mellem rigtige frames, hvilket gør spillet mere responsivt og flydende.

Hvad er FSR?

FSR, eller FidelityFX Super Resolution, er en teknologi udviklet af AMD, der også har til formål at forbedre billedkvalitet og ydeevne i computerspil. Ligesom DLSS bruger FSR opkonverteringsteknikker til at skalere billeder op fra en lavere opløsning til en højere, hvilket giver en visuel forbedring uden at kræve så meget af hardwarekraften.

Hvordan fungerer FSR?

FSR anvender en rumlig opkonverteringsteknologi til at analysere og forbedre billedet i realtid. Den tager et billede, der kører ved en lavere opløsning, og skalerer det op til en højere opløsning. I modsætning til DLSS bruger FSR dog ikke AI-teknologi, men snarere avancerede algoritmer, der tager hensyn til skarphed og detaljer for at skabe et billede, der ligner højere opløsninger. Det er en mere hardwareagnostisk løsning, der fungerer på både AMD- og NVIDIA-grafikkort.

Kan FSR måle sig med DLSS-3?

FSR og DLSS-3 har begge fordele, men DLSS-3 tilbyder en mere avanceret teknologi, især med sin brug af AI og Frame Generation. DLSS-3 giver ofte bedre billedkvalitet og ydeevneforbedringer i højere opløsninger, men kræver også specifikke NVIDIA-grafikkort, der understøtter teknologien. FSR er til gengæld mere fleksibel, da den fungerer på flere hardwaretyper, men mangler den avancerede AI-støtte, som DLSS-3 tilbyder. FSR er dog stadig en stærk konkurrent, især for brugere med ikke-NVIDIA-grafikkort.

Index
Scroll to Top